Mediernas betalväggar riskerar att splittra nyhetskonsumenterna

2017-03-17

Gunilla Jarlbro. Bild: Kennet Ruona

Gunilla Jarlbro. Bild: Kennet Ruona

– Pratar man A- och B-lag har det inte bara med betalningsvilja att göra. Vi har sedan länge sett en uppdelning i mediekonsumtion utifrån utbildningsnivå. Förr, med ett fåtal kanaler, fick man åtminstone med sig lite kultur och annat för att det var det som fanns, säger Gunilla Jarlbro, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Lunds universitet, till ETC

– Med dagens utbud kan man enkelt klicka sig bort från samhällsinfo om man inte är intresserad av den. I dag går unga inte in och läser nyheter på samma sätt.

Gunilla Jarlbro ser en risk i att fler betalnyheter kan skapa en ojämlikhet i konsumtionen, och att ett sjunkande intresse kan leda till ett demokratiskt problem om publiken differentieras och segmentet som inte betalar eller söker information därför får svårare att ta ställning i samhällsfrågor. Men särskilt pessimistisk inför medias framtid är hon inte.

– Inget är gratis. Om publiken inte vill betala får någon annan göra det. Inkomsterna får komma via störande och irriterande reklam, säger hon.

Läs hela artikeln i ETC

Latest News

Charlie Järpvalls pappersarbete får ännu ett pris
2017-11-24
Charlie Järpvall, mediehistoria, har fått ytterligare ett pris för sin avhandling "Pappersarbete. ...

At overbevise øjet - om kraften, magten og afmagten i visuel retorik og argumentation
2017-11-21
Att en bild säger mer än tusen ord hör vi ofta. Men är det verkligen sant? Och vad säger bilderna i ...

"Mer allvar i amerikansk satir sedan Trump blev president"
2017-11-10
Joanna Doona, medieforskare på KOM, medverkar i SVT kulturnyheterna

För första gången någonsin - Vietnam Internet Forum 2017
2017-11-10
Under Vietnam Internet Forum kommer Andreas Mattsson att representera Lunds universitets ...

Den dolda reklamen är ett växande problem
2017-11-10
I takt med att medielandskapet förändras tar reklamen nya vägar.

More news