lu.se

Hans forskning kommer förhoppningsvis att välkomnas av reklambranschen

2017-01-28

Nils Holmberg

Nils Holmberg

–Jag hoppas att min forskning kan leda till en upprensning av de värsta avarterna inom reklambranschen, säger medie- och kommunikationsvetaren Nils Holmberg.

Nils Holmberg disputerade den 9 december 2016 med avhandlingen: Effects of online advertising on children’s visual attention and task performance during free and goal-directed internet use : A media psychology approach to children’s website interaction and advert distraction.

Avhandlingen har uppmärksammats av åtskilliga medier och Nils egen förhoppning, att hans forskningsresultat ska kunna bidra till att ge beslutsfattare och näringsliv ett bättre underlag i arbetet med att göra den kommersiella webben mer användarvänlig för dess yngsta användargrupp, har alla förutsättningar att gå i uppfyllelse.

Senaste nyheterna

Charlie Järpvalls pappersarbete får ännu ett pris
2017-11-24
Charlie Järpvall, mediehistoria, har fått ytterligare ett pris för sin avhandling "Pappersarbete. ...

At overbevise øjet - om kraften, magten og afmagten i visuel retorik og argumentation
2017-11-21
Att en bild säger mer än tusen ord hör vi ofta. Men är det verkligen sant? Och vad säger bilderna i ...

"Mer allvar i amerikansk satir sedan Trump blev president"
2017-11-10
Joanna Doona, medieforskare på KOM, medverkar i SVT kulturnyheterna

För första gången någonsin - Vietnam Internet Forum 2017
2017-11-10
Under Vietnam Internet Forum kommer Andreas Mattsson att representera Lunds universitets ...

Den dolda reklamen är ett växande problem
2017-11-10
I takt med att medielandskapet förändras tar reklamen nya vägar.

Fler nyheter