lu.se

Celebritetsskapande från Strindberg till Asllani

2017-02-10

Ny bok från Mediehistoriskt arkiv

Damerna gå i Jenny Lind-lockar,
herrarne röka Jenny Lind-sigarrer

På 1840-talet anklagades medieföretag och entreprenörer för att ligga bakom hysterin kring den svenska sångerskan. Och publiken uppmanades att sansa sig.

Präglar kändisarna våra liv och institutioner mer idag än tidigare i historien? Lever vi i den accelererande medialiseringens tidevarv?

Den här boken granskar hur celebriteter från olika verksamhetsfält och tider har skapats och förståtts: från sångfågeln Lind och litteraturgiganten August Strindberg till underhållningsproffset Måns Zelmerlöw och fotbollsstjärnan Kosovare Asllani.

Etnologer, historiker, litteraturvetare och medieforskare av olika slag ringar in och diskuterar de komplicerade och långt ifrån entydiga relationerna mellan medier och kändisskap.

Redaktörer: Torbjörn Forslid, Patrik Lundell, Anders Ohlsson & Tobias Olsson

Medverkande författare: Andreas Nyblom, Magnus Andersson, Sofia Johansson, Mia-Marie Hammarlin, Lars-Eric Jönsson, Erik Edoff, Michael Rübsamen, John S. Hellström, Peter Dahlén, Magnus Rodell, Anna Edin, Jonas Harvard

Utgivare: Mediehistoria, Lunds universitet

Serie: Mediehistoriskt arkiv, nr 35

Recensionsdatum: 15 februari 2017

Seminarium: 15 februari i Fakultetsklubben

Boken kan också laddas ned gratis på Mediehistoriskt Arkiv.

Fysiskt recensionsexemplar rekvireras från redaktionssekreteraren

Senaste nyheterna

Charlie Järpvalls pappersarbete får ännu ett pris
2017-11-24
Charlie Järpvall, mediehistoria, har fått ytterligare ett pris för sin avhandling "Pappersarbete. ...

At overbevise øjet - om kraften, magten og afmagten i visuel retorik og argumentation
2017-11-21
Att en bild säger mer än tusen ord hör vi ofta. Men är det verkligen sant? Och vad säger bilderna i ...

"Mer allvar i amerikansk satir sedan Trump blev president"
2017-11-10
Joanna Doona, medieforskare på KOM, medverkar i SVT kulturnyheterna

För första gången någonsin - Vietnam Internet Forum 2017
2017-11-10
Under Vietnam Internet Forum kommer Andreas Mattsson att representera Lunds universitets ...

Den dolda reklamen är ett växande problem
2017-11-10
I takt med att medielandskapet förändras tar reklamen nya vägar.

Fler nyheter