lu.se

Celebritetsskapande från Strindberg till Asllani

2017-02-10

Ny bok från Mediehistoriskt arkiv

Damerna gå i Jenny Lind-lockar,
herrarne röka Jenny Lind-sigarrer

På 1840-talet anklagades medieföretag och entreprenörer för att ligga bakom hysterin kring den svenska sångerskan. Och publiken uppmanades att sansa sig.

Präglar kändisarna våra liv och institutioner mer idag än tidigare i historien? Lever vi i den accelererande medialiseringens tidevarv?

Den här boken granskar hur celebriteter från olika verksamhetsfält och tider har skapats och förståtts: från sångfågeln Lind och litteraturgiganten August Strindberg till underhållningsproffset Måns Zelmerlöw och fotbollsstjärnan Kosovare Asllani.

Etnologer, historiker, litteraturvetare och medieforskare av olika slag ringar in och diskuterar de komplicerade och långt ifrån entydiga relationerna mellan medier och kändisskap.

Redaktörer: Torbjörn Forslid, Patrik Lundell, Anders Ohlsson & Tobias Olsson

Medverkande författare: Andreas Nyblom, Magnus Andersson, Sofia Johansson, Mia-Marie Hammarlin, Lars-Eric Jönsson, Erik Edoff, Michael Rübsamen, John S. Hellström, Peter Dahlén, Magnus Rodell, Anna Edin, Jonas Harvard

Utgivare: Mediehistoria, Lunds universitet

Serie: Mediehistoriskt arkiv, nr 35

Recensionsdatum: 15 februari 2017

Seminarium: 15 februari i Fakultetsklubben

Boken kan också laddas ned gratis på Mediehistoriskt Arkiv.

Fysiskt recensionsexemplar rekvireras från redaktionssekreteraren

Senaste nyheterna

Mia-Marie berättar allt du velat veta om medieskandaler
2017-10-12
Vad innebär egentligen en medieskandal? Dels för de drabbade och dels för massmedia och samhället i ...

”Många studenter har stora problem att skriva”
2017-10-05
Sara Santesson, studierektor och universitetsadjunkt på KOM, och Gunlög Josefsson, professor i ...

KOMs mediehistoriker levererar igen…
2017-10-04
Nu hurrar vi för Charlie Järpvall som tagit emot Sveriges mest prestigefyllda pris för yngre ...

Var femte äldre stängs ute i det nya digitala samhället
2017-10-02
Tobias Olsson, professor i medie- och kommunikationsvetenskap på KOM, publicerar idag tillsammans ...

Marknadsmässig kurragömmalek? Barn, unga och dold reklam
2017-09-28
KOMs medieforskare, docent Helena Sandberg, medverkar tillsammans med Carolina Martinez, fil. dr. ...

Fler nyheter