lu.se

Mediernas betalväggar riskerar att splittra nyhetskonsumenterna

2017-03-17

Gunilla Jarlbro. Bild: Kennet Ruona

Gunilla Jarlbro. Bild: Kennet Ruona

– Pratar man A- och B-lag har det inte bara med betalningsvilja att göra. Vi har sedan länge sett en uppdelning i mediekonsumtion utifrån utbildningsnivå. Förr, med ett fåtal kanaler, fick man åtminstone med sig lite kultur och annat för att det var det som fanns, säger Gunilla Jarlbro, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Lunds universitet, till ETC

– Med dagens utbud kan man enkelt klicka sig bort från samhällsinfo om man inte är intresserad av den. I dag går unga inte in och läser nyheter på samma sätt.

Gunilla Jarlbro ser en risk i att fler betalnyheter kan skapa en ojämlikhet i konsumtionen, och att ett sjunkande intresse kan leda till ett demokratiskt problem om publiken differentieras och segmentet som inte betalar eller söker information därför får svårare att ta ställning i samhällsfrågor. Men särskilt pessimistisk inför medias framtid är hon inte.

– Inget är gratis. Om publiken inte vill betala får någon annan göra det. Inkomsterna får komma via störande och irriterande reklam, säger hon.

Läs hela artikeln i ETC

Senaste nyheterna

Journaliststudenterna granskar id-kontrollerna
2017-04-28
Id-kontrollerna vid Öresundsbron har inneburit stora förändringar för pendlarna, företagen, ...

Underground digital audiences
2017-04-27
Media industries face the pressing problem of unmeasured digital viewers.

Framtid temat för årets Humanist- och teologdagar
2017-04-19
Vad betyder Harry Martinssons framtidsversion Aniara 2017? Hur kan man bena ut forntida mordfall ...

We want to welcome Dr. M.S Harikumar
2017-04-07
Since two years, the department of Communication and Media runs a fruitful collaboration between ...

Prisad DN-journalist med programmering som verktyg
2017-04-07
28 april gästar DN-journalisten Kristoffer Örstadius, belönad med Guldspaden 2013 och Stora ...

Fler nyheter