lu.se

Mediernas betalväggar riskerar att splittra nyhetskonsumenterna

2017-03-17

Gunilla Jarlbro. Bild: Kennet Ruona

Gunilla Jarlbro. Bild: Kennet Ruona

– Pratar man A- och B-lag har det inte bara med betalningsvilja att göra. Vi har sedan länge sett en uppdelning i mediekonsumtion utifrån utbildningsnivå. Förr, med ett fåtal kanaler, fick man åtminstone med sig lite kultur och annat för att det var det som fanns, säger Gunilla Jarlbro, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Lunds universitet, till ETC

– Med dagens utbud kan man enkelt klicka sig bort från samhällsinfo om man inte är intresserad av den. I dag går unga inte in och läser nyheter på samma sätt.

Gunilla Jarlbro ser en risk i att fler betalnyheter kan skapa en ojämlikhet i konsumtionen, och att ett sjunkande intresse kan leda till ett demokratiskt problem om publiken differentieras och segmentet som inte betalar eller söker information därför får svårare att ta ställning i samhällsfrågor. Men särskilt pessimistisk inför medias framtid är hon inte.

– Inget är gratis. Om publiken inte vill betala får någon annan göra det. Inkomsterna får komma via störande och irriterande reklam, säger hon.

Läs hela artikeln i ETC

Senaste nyheterna

Mediernas betalväggar riskerar att splittra nyhetskonsumenterna
2017-03-17
– Pratar man A- och B-lag har det inte bara med betalningsvilja att göra. Vi har sedan länge sett ...

Är vi rädda för rätt saker?
2017-03-01
Vad säger Gunilla Jarlbro, medieforskare på KOM?

Finfika med Journalistutbildningen
2017-02-21
Kom och mingla med dagens och framtidens journalister, medieforskare och nya och gamla vänner.

Celebritetsskapande från Strindberg till Asllani
2017-02-10
Ny bok från Mediehistoriskt arkiv

Hans forskning kommer förhoppningsvis att välkomnas av reklambranschen
2017-01-28
–Jag hoppas att min forskning kan leda till en upprensning av de värsta avarterna inom ...

Fler nyheter