lu.se

Mediernas betalväggar riskerar att splittra nyhetskonsumenterna

2017-03-17

Gunilla Jarlbro. Bild: Kennet Ruona

Gunilla Jarlbro. Bild: Kennet Ruona

– Pratar man A- och B-lag har det inte bara med betalningsvilja att göra. Vi har sedan länge sett en uppdelning i mediekonsumtion utifrån utbildningsnivå. Förr, med ett fåtal kanaler, fick man åtminstone med sig lite kultur och annat för att det var det som fanns, säger Gunilla Jarlbro, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Lunds universitet, till ETC

– Med dagens utbud kan man enkelt klicka sig bort från samhällsinfo om man inte är intresserad av den. I dag går unga inte in och läser nyheter på samma sätt.

Gunilla Jarlbro ser en risk i att fler betalnyheter kan skapa en ojämlikhet i konsumtionen, och att ett sjunkande intresse kan leda till ett demokratiskt problem om publiken differentieras och segmentet som inte betalar eller söker information därför får svårare att ta ställning i samhällsfrågor. Men särskilt pessimistisk inför medias framtid är hon inte.

– Inget är gratis. Om publiken inte vill betala får någon annan göra det. Inkomsterna får komma via störande och irriterande reklam, säger hon.

Läs hela artikeln i ETC

Senaste nyheterna

Årets KOM-mingel!
2017-08-08
ALLA höstens KOM-studenter, nya som gamla, är i år varmt välkomna till vår gemensamma ...

Forskning + humor = Humorkunskap!
2017-08-07
Ta med en lunchmacka och skratta dig till ny kunskap.

Den nakna sanningen om en blottande censur
2017-06-30
Vårterminen 2017 fick Johanna Ottosson och Charlee Petersson deras kandidatuppsats publicerad i ...

Graduation Class of 2017
2017-06-20
On June 5th the class of 2017 graduated from our MSc Programme in media and communication studies, ...

Ny bok från KOM: Sociala medier - vetenskapliga perspektiv
2017-06-20
Lärarna och forskarna vid KOM har under snart två års tid arbetat med en lärobok om sociala medier. ...

Fler nyheter