lu.se

Mediernas betalväggar riskerar att splittra nyhetskonsumenterna

2017-03-17

Gunilla Jarlbro. Bild: Kennet Ruona

Gunilla Jarlbro. Bild: Kennet Ruona

– Pratar man A- och B-lag har det inte bara med betalningsvilja att göra. Vi har sedan länge sett en uppdelning i mediekonsumtion utifrån utbildningsnivå. Förr, med ett fåtal kanaler, fick man åtminstone med sig lite kultur och annat för att det var det som fanns, säger Gunilla Jarlbro, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Lunds universitet, till ETC

– Med dagens utbud kan man enkelt klicka sig bort från samhällsinfo om man inte är intresserad av den. I dag går unga inte in och läser nyheter på samma sätt.

Gunilla Jarlbro ser en risk i att fler betalnyheter kan skapa en ojämlikhet i konsumtionen, och att ett sjunkande intresse kan leda till ett demokratiskt problem om publiken differentieras och segmentet som inte betalar eller söker information därför får svårare att ta ställning i samhällsfrågor. Men särskilt pessimistisk inför medias framtid är hon inte.

– Inget är gratis. Om publiken inte vill betala får någon annan göra det. Inkomsterna får komma via störande och irriterande reklam, säger hon.

Läs hela artikeln i ETC

Senaste nyheterna

Graduation Class of 2017
2017-06-20
On June 5th the class of 2017 graduated from our MSc Programme in media and communication studies, ...

Ny bok från KOM: Sociala medier - vetenskapliga perspektiv
2017-06-20
Lärarna och forskarna vid KOM har under snart två års tid arbetat med en lärobok om sociala medier. ...

Ännu en gång har vi den stora glädjen att få gratulera vår Joanna Doona
2017-06-20
Hon har nämligen tilldelats ett, så kallat, jubileumsstipendium från Wahlgrenska stiftelsen på 250 ...

GRATTIS JOANNA OCH CHARLIE!
2017-06-09
FSMKs avhandlingspris 2017 - första och andra plats!

Nya forskningsmedel till Mediehistoria
2017-06-02
Forskningsprojektet Transborder television. The Nordic countries and the GDR in the 1970s som leds ...

Fler nyheter