lu.se

Äldre slinker ur nätet

2017-05-16

– I Sverige lägger vi mycket ambitioner på att digitalisera tjänster, bland annat vårdtjänster. Men många äldre saknar digitala resurser och det skapar ett utanförskap, säger Tobias Olsson professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Lunds universitet.

Vår digitala topografi är i ständig förändring och Sverige är i dagsläget tredje bäst på digitalisering i EU. Vi är över 90 % som använder oss av internet, men de äldre generationerna halkar efter visar ny forskning.

Digitaliseringen genomsyrar hela vårt samhälle och har vävt ett finmaskigt nät in i vår vardag, men detta ställer samtidigt nya krav på kunskap och kompetenser. De tekniska möjligheterna skapar ett utanförskap.

– Vi blev överraskade av att så många som 20 % av de äldre generationerna står utan digitala apparater, konstaterar Tobias Olsson som tillsammans med Dino Viscovi vid Linnéuniversitetet och Ulli Samuelsson vid Jönköpings universitet har drivit forskningsprojektet Ung teknik, äldres vardag: Domesticeringsforskning för digital policy.

Kommer det digitala utanförskapet av naturliga skäl dö ut?

– Nej, våra data ger oss skäl att misstänka att detta problem inte kommer att försvinna med nästa generation, utan det kommer att finnas kvar men i olika skepnader. Om tio år finns det nya tekniker som vi förväntas att behärska och då har vi samma situation igen.

Tobias Olsson poängterar att om vi vill ha medborgare som fungerar i vårt samhälle behöver de kunna röra sig i det digitala informationslandskapet i bred bemärkelse.

– Det rör oss alla, inte bara äldre, och är för mig en helt central fråga. Vi behöver inte bara lära oss ny teknik utan också kunna värdera information med en kritisk medvetenhet för att kunna förstå möjligheter men också begränsningar.

Den svenska regeringen har som mål att vara bäst i världen med att digitalisera samhället och alla ska kunna dra nytta av de vinster och fördelar som det bär med sig. Men dit är det långt kvar enligt Tobias Olsson:

– Det digitala utanförskapet behöver komma på agendan. Vilka kompetenser och kunskaper har de äldre och vilka har de inte? Vilka utbildningsinsatser behövs? Jag tycker att man angriper frågan på fel sätt och gör det till en teknikfråga, när det i själva verket gäller hela livet. Hur kommer digitaliseringen in i vardagens rutiner? Den insikten är begränsad i den politiska diskussionen.

Läs hela artikeln i Lunds universitets forskningsmagasin: Fokus Forskning

Senaste nyheterna

How the alt-right uses milk to promote white supremacy
2018-05-17
"You’ve been drinking the fascist, white supremacist, white neo-Nazi milk … To be a successful ...

Open Seminar
2018-05-16
Animals in Human Health: Social Science-Informed Perspectives on the Intersection of Humans and ...

Journalistutbildningen och HD-Sydsvenskan i unikt valsamarbete
2018-05-02
Under maj kommer journaliststudenter vid Lunds universitet att granska skånska lokalpolitiker i ...

Årets Humanist- och teologdagar blickar in i det okända
2018-04-11
”Okänd, ökänd, misskänd – förintelsen 1941-2018”, ”Turist bakom järnridån – en resa in i det ...

Vi gratulerar Tobias Olsson, KOM, Lunds universitet och Dino Viscovi, Linnéuniversitetet ...
2018-04-09
... som har belönats med 4 200 000 kronor av Kampradstiftelsen för projektet "Äldre i e-samhället: ...

Fler nyheter