lu.se

Ny studie visar att internetreklam stör barn när de surfar på nätet

2014-02-20

Bild: Pilotstudie hösten 2012 på 9-åringar i Humlabbets digitala klassrum. Barnen löser uppgifter samtidigt som de exponeras för reklam. Copyright Helena Sandberg och Cai@LU

Studien är en del av doktoranden Nils Holmbergs avhandlingsarbete och har genomförts inom ramen för forskargruppen CAI@LUs verksamhet. Forskargruppen CAI@LU (Children, Advertising and Internet at Lund University) finansieras av Crafoordska Stiftelsen och Vetenskapsrådet och leds av Helena Sandberg, docent i Medie- och kommunikationsvetenskap.

Holmberg, Sandberg och Holmqvist visar i en nyligen publicerad artikel "Advert saliency distracts children's visual attention during task-oriented internet use i den internationella tidskriften Frontiers att reklam på internet stör barn när de försöker att lösa enklare uppgifter på nätet. Undersökningen är genomförd i skolmiljö på barn i årskurs 3 och årskurs 6. Den bygger på kontrollerade experiment där barnen får lösa memoryliknande uppgifter medan de exponeras för olika sorters reklam samtidigt som deras ögonrörelser registreras.

En datainspelning från ett av experimenten i studien kan laddas ned som film från Youtube

För mer information kontakta:
Nils Holmberg, doktorand (nils.holmberg@kom.lu.se) eller
Helena Sandberg, forskargruppledare, docent (helena.sandberg@kom.lu.se), 070-6119180

Figurtext: Bilden visar ett barns ögonrörelser under ett kontrollerat experiment med barn i åk 3 och åk 6. Copyright Helena Sandberg och Cai@LU

Senaste nyheterna

Mia-Marie berättar allt du velat veta om medieskandaler
2017-10-12
Vad innebär egentligen en medieskandal? Dels för de drabbade och dels för massmedia och samhället i ...

”Många studenter har stora problem att skriva”
2017-10-05
Sara Santesson, studierektor och universitetsadjunkt på KOM, och Gunlög Josefsson, professor i ...

KOMs mediehistoriker levererar igen…
2017-10-04
Nu hurrar vi för Charlie Järpvall som tagit emot Sveriges mest prestigefyllda pris för yngre ...

Var femte äldre stängs ute i det nya digitala samhället
2017-10-02
Tobias Olsson, professor i medie- och kommunikationsvetenskap på KOM, publicerar idag tillsammans ...

Marknadsmässig kurragömmalek? Barn, unga och dold reklam
2017-09-28
KOMs medieforskare, docent Helena Sandberg, medverkar tillsammans med Carolina Martinez, fil. dr. ...

Fler nyheter