lu.se

Ny studie visar att internetreklam stör barn när de surfar på nätet

2014-02-20

Bild: Pilotstudie hösten 2012 på 9-åringar i Humlabbets digitala klassrum. Barnen löser uppgifter samtidigt som de exponeras för reklam. Copyright Helena Sandberg och Cai@LU

Studien är en del av doktoranden Nils Holmbergs avhandlingsarbete och har genomförts inom ramen för forskargruppen CAI@LUs verksamhet. Forskargruppen CAI@LU (Children, Advertising and Internet at Lund University) finansieras av Crafoordska Stiftelsen och Vetenskapsrådet och leds av Helena Sandberg, docent i Medie- och kommunikationsvetenskap.

Holmberg, Sandberg och Holmqvist visar i en nyligen publicerad artikel "Advert saliency distracts children's visual attention during task-oriented internet use i den internationella tidskriften Frontiers att reklam på internet stör barn när de försöker att lösa enklare uppgifter på nätet. Undersökningen är genomförd i skolmiljö på barn i årskurs 3 och årskurs 6. Den bygger på kontrollerade experiment där barnen får lösa memoryliknande uppgifter medan de exponeras för olika sorters reklam samtidigt som deras ögonrörelser registreras.

En datainspelning från ett av experimenten i studien kan laddas ned som film från Youtube

För mer information kontakta:
Nils Holmberg, doktorand (nils.holmberg@kom.lu.se) eller
Helena Sandberg, forskargruppledare, docent (helena.sandberg@kom.lu.se), 070-6119180

Figurtext: Bilden visar ett barns ögonrörelser under ett kontrollerat experiment med barn i åk 3 och åk 6. Copyright Helena Sandberg och Cai@LU

Senaste nyheterna

Book Launch!
2018-02-02
Excellent MSc Dissertations 2017 Media and Communication Studies, Lund University

Kvinna i politiken. Villkor och (o)möjligheter
2018-02-01
8 MARS 2018 | 10.00 – 16.00 | SOL HÖRSAL | HELGONABACKEN 12 | LUND

Charlie Järpvalls pappersarbete får ännu ett pris
2017-11-24
Charlie Järpvall, mediehistoria, har fått ytterligare ett pris för sin avhandling "Pappersarbete. ...

At overbevise øjet - om kraften, magten og afmagten i visuel retorik og argumentation
2017-11-21
Att en bild säger mer än tusen ord hör vi ofta. Men är det verkligen sant? Och vad säger bilderna i ...

"Mer allvar i amerikansk satir sedan Trump blev president"
2017-11-10
Joanna Doona, medieforskare på KOM, medverkar i SVT kulturnyheterna

Fler nyheter