lu.se

Klara Müller

Fortsättningskursen i Mediehistoria 2017

Undervisningen präglas liksom av en öppen stämning. Uppdaterat och nytänkande.

Undervisningen präglas liksom av en öppen stämning. Uppdaterat och nytänkande.

Varför har du valt att läsa mediehistoria?
Det är väl från början utifrån en nyfikenhet på att vilja förstå hur vi hamnat där vi är idag, varför världen ser ut som den gör. Med tanke på hur mycket av min egen vardag och världsbild som utgår från olika sorters medier känns det viktigt att börja där och förstå hur det blivit så - och då återstod det att läsa mediehistoria.

Vad tycker du är det bästa med utbildningen?
Ämnet i sig är kul och aktuellt, och undervisningen präglas liksom av en öppen stämning. Särskilt jämfört med kurser jag läst som verkar innehålla exakt samma sak år efter år känns det uppdaterat och nytänkande.

Våra kurser i mediehistoria är fristående och man kan kombinera ihop en unik examen utifrån det mål man har med utbildningen. Vilka övriga kurser har du läst eller planer på att läsa?
Jag har läst ett år idéhistoria här i Lund och en termin litteraturvetenskap i Uppsala. Nu har jag blivit antagen till att åka på utbyte till Kanada i höst, och där ska jag plugga kurser inom media och kommunikationsvetenskap och digital humanities om allt går enligt planen. I Kanada tänkte jag bestämma mig för om det blir en C-uppsats i mediehistoria eller idéhistoria!

Vi vet att en del studenter, i början, kan uppleva det som lite diffust vad det egentligen innebär att läsa ett teoretiskt huvudämne. Till skillnad mot t.ex. en yrkesutbildning så kan ju målet med utbildningen se väldigt olika ut från person till person. Var mediehistoria som du trodde att det skulle vara?
Jag blev förvånad över att det var en så blandad grupp studenter, med helt olika anledningar till varför de valt att läsa mediehistoria och olika planer inför framtiden.

Kommer du ihåg hur det var att börja studera på universitetet, om du jämför med att plugga på gymnasiet?
Min första termin på universitetet var rätt förvirrande, vilket jag särskilt förstår såhär i efterhand. Jag kunde inte greppa vad det var jag skulle kunna till tentorna, eftersom att jag var så van vid att det fanns ett rätt svar från gymnasiet och vid att alltid stressa över att få bra betyg i massa olika ämnen. Universitetet innebär liksom ett annat synsätt, som är mycket friare och roligare men också ställer högre krav på att du som person ska kunna formulera dig självständigt och inte bara ge “rätt” svar.

Vad skulle du vilja arbeta med i framtiden?
Forskning verkar spännande och universitetet en trevlig arbetsplats, men förutom det någon form av kommunikation/informationshantering t.ex. på arkiv, bibliotek eller inom förlagsbranschen, eller kanske med utbildningspolitik på något vis.