KOM:s Helena Sandberg om coronakommunikation

Av Joanna Doona - Publicerad den 10 juni 2020

Dagens nyheter har synat kritiska perspektiv på myndigheternas kommunikation under coronakrisen.

Under rubriken "Har Folkhälsomyndighetens kommunikation förvärrat krisen?" granskas myndighetens kommunikation under våren.

"Otydliga direktiv, svårtolkade ordval och obefintliga förklaringar – kritikerna menar att  Folkhälsomyndighetens kommunikation varit för vag, och rent av lett till ökad förvirring", skriver DN:s Hugo Lindkvist och Kristofer Ahlström. De har intervjuat en rad experter med olika kompetenser, inklusive Helena Sandberg, som länge intresserat sig för hälsokommunikation. Till skillnad från några av de andra experterna är hon inte riktigt lika kritisk: "För den som vill hitta fel i kom­munikationen är det säkerligen en­kelt, säger Sandberg, då det under en kris kommer att komma mot­stridiga budskap." Läs mer om vad Helena och övriga experter tycker i artikeln på DN:s hemsida.

Obs! Studenter och personal vid universitetet kan nå artikeln i sin helhet via databasen Retreiver Research.