Person
Professor
- Rhetoric
- Department of Communication and Media
Contact information
E-mail anders.sigrellkom.luse
Phone +46 46 222 84 77
Mobile +46 73 062 15 11
Room SOL:A242
Visiting address
Helgonabacken 12, Lund
Postal address
Box 117, 221 00 Lund
Internal post code 20
Research
My profile in Lund University research portal
Books (1)
Editorships (3)
- Källström, L. & Sigrell, A. (2022). (Eds.) Är man två har man alltid en publik : Festskrift till Lennart Hellspong. Studia Rhetorica Lundensia, 7. Institutionen för kommunikation och medier, Lunds universitet.
- Sigrell, A. & Qvarnström, S. (2015). (Eds.) Retorik och lärande : kunskap - bildning - ansvar. Studia Rhetorica Lundensia, 1. Lund University.
- Sigrell, A. (2007). (Ed.) Fjärde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning. Tala, lyssna, skriva, läsa, lära – modersmålsundervisning i ett nordiskt perspektiv. Texter om svenska med didaktisk inriktning.
Articles (11)
- Brännström, M. & Sigrell, A. (2022). Rhetoric, and the Swedish high-school mission for democracy. Scandinavian Journal of Educational Research, 1-14. Taylor & Francis.
- Pelger, S. & Sigrell, A. (2015). Rhetorical Meta-language to Promote the Development of Students’ Writing Skills and Subject Matter Understanding. Research in Science & Technological Education. Routledge.
- Sigrell, A. & Isager, C. (2015). Temaintoduktion : Efterligning!. Rhetorica Scandinavica, 70, 9-14. Retorikförlaget.
- Sigrell, A. (2012). Whenever I put on a black jacket, I get dandruff. On metonymy as a device for constructive argumentation analysis. Education Inquiry, 3, 535-550. Umeå Universitet, School of Education.
- Sigrell, A. (2011). Manipulerande metonymier. Retorikmagasinet, 11, 21-26. Retorikförlaget.
- Sundström, M. & Sigrell, A. (2011). The Doughnut Fallacy as Deliberative Failure. Cogency - Journal of Reasoning and Argumentation, 3, 147-171. Universidad Diego Portales.
- Sigrell, A. (2008). Introduktion till Schopenhaurs Eristisk dialektik. Rhetorica Scandinavica, 9-11. Retorikförlaget.
- Sigrell, A. (2008). Temaintroduktion. Rhetorica Scandinavica, 7-9. Retorikförlaget.
- Sigrell, A. (2007). Ämneskonferens i Retorik på Södertörns högskola 1-2/3 2007. Rhetorica Scandinavica, 62-64. Retorikförlaget.
- Sigrell, A. (2007). Projektpresentation: Retorik och kriskommunikation. Rhetorica Scandinavica, 36-39. Retorikförlaget.
- Eriksson, A. & Sigrell, A. (2002). Retorikens didaktik: Ett utbildningsvetenskapligt forskningsprojekt. Rhetorica Scandinavica, 21, 68-74. Retorikförlaget.
Book chapters (11)
- Sigrell, A. (accepted/in press). Fem frågor - att låta studenterna konstruera tentan. In Maurits, A. (Ed.) [Host publication title missing].
- Bruhn, T., Sigrell, A. & Sundby, M. (2022). Det politiska talet en underskattad kraft. In Beck-Friis, U. & Lundqvist, J. (Eds.) Valrörelsen i medierna : Kampen om dagordningen (pp. 77-89). Institutet för mediestudier.
- Sigrell, A. (2022). Att tala är silver att tiga är guld : Om Lennart och lyssnandet. In Källström, L. & Sigrell, A. (Eds.) Studia Rhetorica Lundensia, Är man två har man alltid en publik : Festskrift till Lennart Hellspong (pp. 35-44), 7.
- Sigrell, A. (2020). Fallasier som konstruktiva språkval : en perspektivistisk syn på möjliga argument. In Bruhn, T. (Ed.) Studia Rhetorica Lundensia, Berättelser, retorik och medier : Texter till minne av Sofi Qvarnström (pp. 119-135), 5. Lund University.
- Sigrell, A. (2020). Rhetorica rediviva : Den återuppståndna retoriken. In Rahm, H., Dunér, D., Hidal, S. & Jonsson, B. (Eds.) Skrifter utgivna av Vetenskapssocieteten i Lund, I Pallas Athenas huvud : Hundra år av humaniora (pp. 221-230), 98. Vetenskapssocieteten i Lund.
- Sigrell, A. (2014). Fem frågor : att låta studenterna konstruera tentan. In Maurits, A. & Mårtensson, K. (Eds.) Högskolepedagogisk reflektion och praktik : proceedings från Humanistiska och teologiska fakulteternas pedagogiska inspirationskonferens 2012 (pp. 75-85). Humanistiska och teologiska fakulteterna, Lunds universitet.
- Sigrell, A. (2014). Retorisk stilanalys : ironi, presuppositioner och metonymier. In Fischer, O., Mehrens, P. & Viklund, J. (Eds.) Retorisk kritik : Teori och metod i retorisk analys (pp. 119-133). Retorikförlaget.
- Sigrell, A. (2012). Etablerandet av ett vi: Om upphävandet av gränsen mellan talare och åhörare, och om gränsen retorik-etik. In Andersson, D. & Edlund, L.-E. (Eds.) Språkets gränser - och verklighetens. Perspektiv på begreppet gräns (pp. 167-178). Umeå University.
- Sigrell, A. (2011). Att föreläsa är att lyssna. Om retorik som konsten att lyssna. In Flyum, K. H. & Skodvin, P. A. (Eds.) Forelesningens kunst (pp. 29-51). University of Oslo.
- Sigrell, A. (2011). The ethical entailment of our language choice. In Kjeldsen, J. & Grue, J. (Eds.) Scandinavian Studies in Rhetoric (pp. 168-178). Retorikförlaget.
- Sigrell, A. (2007). Inroduktion. In Schopenhauer, A. (Ed.) Schopenhauers Eristik eller 38 sätt att få rätt (pp. 7-10). Retorikförlaget.
Prefaces (2)
- Källström, L. & Sigrell, A. (2022). A match made in heaven. In Källström, L. & Sigrell, A. (Eds.) Studia Rhetorica Lundensia, Är man två har man alltid en publik : Fesrskrift till Lennart Hellspong (pp. 13-20), 7. Institutionen för kommunikation och medier, Lunds universitet.
- Sigrell, A. & Qvarnström, S. (2015). Förord. Studia Rhetorica Lundensia, Retorik och lärande : Kunskap - Bildning - Ansvar, 1, 9-16. Lund University.
Conference contributions (24)
- Sigrell, A. (2022). Progymnasmata : An invitation to hear the other side?.
- Sigrell, A. (2022). Rhetorical exercises, for all subjects.
- Sigrell, A. (2021). Retoriska övningar för demokrati.
- Sigrell, A. (2020). Att tala är silver att tiga är guld : Om lyssnandet som central kompetens.
- Sigrell, A. (2020). Retoriska övningar för etik och demokrati.
- Sigrell, A. (2020). Rhetorica rediviva : rhetoric in the Swedish educational system.
- Sigrell, A. (2018). Retorik och skolans demokratiska uppdrag.
- Sigrell, A. (2017). “Visual rhetoric and didactics”.
- Sigrell, A. (2017). Etik i retorikundervisningen.
- Sigrell, A. (2017). Retorik och etik.
- Santesson, S. & Sigrell, A. (2016). Imitatio som pedagogisk princip. In Maurits, A. & Mårtensson, K. (Eds.) Högskolepedagogik i humanistisk och teologisk utbildning : Proceedings från Humanistiska och Teologiska fakulteternas pedagogiska inspirationskonferens 2014 (pp. 13-23). Humanistiska och teologiska fakulteterna, Lunds universitet.
- Sigrell, A. (2015). Retorik-etik-demokrati.
- Sigrell, A. (2015). The Ethics of the Progymnasmata Exercises.
- Sigrell, A. (2012). Qui docet discit - the one who teaches learns.
- Sigrell, A. (2010). Alltid när jag sätter på mig svart kavaj får jag mjäll. Om metonymier som argumentationsanalytiska redskap.
- Sigrell, A. (2010). Betydelsen av retorikens metaspråk för vår modersmålsdidaktik.
- Sigrell, A. (2010). Blaming as constructive argumentation pedagogy?.
- Sigrell, A. (2009). Imitatio – the art of emulasion.
- Sigrell, A. (2009). Lärarens förebildlighet – och elevernas förmåga att efterbilda. In Palmér, A. (Eds.) Texter om svenska med didaktisk inriktning (pp. 142-150). Uppsala universitet.
- Sigrell, A. (2008). Imitatio – konsten att efterbilda eller oskicket att härma?.
- Sigrell, A. (2008). Imitatio – the art of emulation or the copyist’s offence?.
- Sigrell, A. (2008). Progymnasmata – ett skrivdidaktisakt alternativ?.
- Sigrell, A. (2008). Retorikens etik – och progymnasmata. In Lindgren, M. (Ed.) Texter om svenska med didaktisk inriktning (pp. 200-220). Växjö University Press.
- Sigrell, A. (2007). Retoriska aspekter på kriskommunikation.
Reports (1)
Reviews (2)
- Sigrell, A. (2013). Hundra år av kvinnlig rösträtt – retorik och kön, då och nu. Apollon, 58-59. Vidarforlaget, Vidarforlaget.
- Sigrell, A. (2009). Handbok för högskolelärare. Rhetorica Scandinavica, 74-78. Retorikförlaget.
Articles in specialist publications and popular press (7)
- Sigrell, A. (2017). Ingenting finns. Retorikmagasinet. Retorikförlaget.
- Sigrell, A. (2015). Att läsa för att skriva. Retorikmagasinet, 35-37. Retorikförlaget.
- Sigrell, A. & Sigrell, B. (2014). Metonymier i psykoterapi och retorik. Psykoterapi, 38-44. Riksföreningen Psykoterapicentrum.
- Sigrell, A. (2008). Retoriken är vägen till framtiden. Svenskläraren, 20-22. Svensklärarföreningen.
- Sigrell, A. (2008). Rhetorica Rediviva – den återuppståndna retoriken. Tvärsnitt - om humanistisk och samhällsvetenskaplig forskning, 44-47. Vetenskapsrådet.
- Sigrell, A. (2008). Skriv argumenterande. Retorikmagasinet, 13-16. Retorikförlaget.
- Sigrell, A. & Kindeberg, T. (2008). Imitatio och lärarpersonlighetens betydelse. Retorikmagasinet, 7-11. Retorikförlaget, Retorikförlaget.
Newspaper articles (10)
- Sigrell, A. (2022). "Hade varit ett ypperligt läge för Bolund att ge svar på tal". Nyheter 24.
- Sigrell, A. & Sundby, M. (2022). "Är det verkligen så enkelt som Jimmie Åkesson vill ge sken av?". Nyheter 24.
- Sigrell, A. & Sundby, M. (2022). "Statsministern framförde sitt tal med pondus – och med Sverige som kärna". Nyheter 24.
- Sigrell, A. & Sundby, M. (2022). ”Skapar förutsättning för att vi i publiken får lust att tro på henne”. Nyheter 24.
- Sigrell, A. & Sundby, M. (2022). Johan Pehrsons tal: Riskfyllt med skolfokus – och att vara liberal. Nyheter 24.
- Sigrell, A. & Sundby, M. (2022). Kängor, familjefokus och det dyra Sverige – så var Ebba Buschs tal. Nyheter 24.
- Sigrell, A. & Sundby, M. (2022). Tillbakablickande och vänd mot nya väljare – så var Nooshi Dadgostars tal. Nyheter 24.
- Sigrell, A. (2017). Blir själva offer för blind auktoritetstro. Dagens nyheter (DN debatt). Dagens Nyheter.
- Sigrell, A. (2017). Peter Springare bidrar till ökad polarisering. SVT Nyheter.
- Sigrell, A. (2014). Det är skillnad på om vi talar om kunder eller patienter i vården. Sydsvenskan. Sydsvenska Dagbladet.
Miscellaneous (6)
- Sigrell, A. (2016). Att läsa för att skriva – elevdriven imitatio [Recension]. Skolverket.
- Sigrell, A. (2016). Berättelser om en röd stuga [Recension]. Skolverket.
- Sigrell, A. (2016). Innehållsorienterad undervisning styr valet av litteratur [Recension]. Skolverket.
- Sigrell, A. (2016). Konferensvolymen från SMDI-konferensen på Södertörn ute [Recension]. Skolverket.
- Sigrell, A. (2016). Konstruktionen av en svensklärare [Recension]. Skolverket.
- Sigrell, A. (2016). Lyssnandets viktiga del av retoriken [Recension]. Skolverket.
Supervision at Lund University (5)
- Källström, L. (2020). Pippi mellan världar : En bildretorisk studie. SKRIFTER UTGIVNA AV SVENSKA BARNBOKSINSTITUTET, 4. MediaTryck Lund. Dissertation.
- Bruhn, T. (2018). Delade meningar : Retorisk flertydighet och den pluralistiska publiken i politiska förnyelseprocesser. Studia Rhetorica Lundensia, 3. Retorikförlaget. Dissertation.
- BJÖRK, M. (2016). Ovid's Heroides and the Ethopoeia. Studia Graeca et Latina Lundensia, 22. Lund University (Media-Tryck). Dissertation.
- Nilsson, T. (2015). Rhetorical business : A study of marketing work in the spirit of contradiction. Lund University. Dissertation.
- Magnusson, S. (2015). Att säkerställa att vi är välkomna : Om organisationers strategiska kommunikation och förtroendeskapande arbete i det mångkulturella samhället. Lund Studies in Media and Communcation. Lund University. Dissertation.
Teaching
Professor
- Rhetoric
- Department of Communication and Media
Contact information
E-mail anders.sigrellkom.luse
Phone +46 46 222 84 77
Mobile +46 73 062 15 11
Room SOL:A242
Visiting address
Helgonabacken 12, Lund
Postal address
Box 117, 221 00 Lund
Internal post code 20