Publications
Books (5 of 6)
- Källström, L. (2020). Pippi mellan världar : En bildretorisk studie. SKRIFTER UTGIVNA AV SVENSKA BARNBOKSINSTITUTET, 4. MediaTryck Lund. Dissertation.
- Bruhn, T. (2018). Delade meningar : Retorisk flertydighet och den pluralistiska publiken i politiska förnyelseprocesser. Studia Rhetorica Lundensia, 3. Retorikförlaget. Dissertation.
- Eriksson, A. (2017). Retorikens grunder. Studia Rhetorica Lundensia, 2. Studia Rhetorica Lundensia - Lunds universitet.
- Pelger, S. & Santesson, S. (2012). Retorik för naturvetare : skrivande som fördjupar lärandet. Studentlitteratur AB.
- Sigrell, A. (2011). Retorik för lärare : konsten att välja språk konstruktivt. Retorikförlaget.
- Show all books (totally 6)
Editorships (3 of 3)
- Bruhn, T. (2020). (Ed.) Berättelser, retorik och medier : Texter till minne av Sofi Qvarnström. Studia Rhetorica Lundensia, 5. Studia Rhetorica Lundensia - Lunds universitet.
- Sigrell, A. & Qvarnström, S. (2015). (Eds.) Retorik och lärande : kunskap - bildning - ansvar. Studia Rhetorica Lundensia, 1. Lund University.
- Sigrell, A. (2007). (Ed.) Fjärde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning. Tala, lyssna, skriva, läsa, lära – modersmålsundervisning i ett nordiskt perspektiv. Texter om svenska med didaktisk inriktning.
Articles (5 of 23)
- Lalér, T. & Sundby, M. (2020). Att göra många till en – om populismens logik. Rhetorica Scandinavica, 65-82. Retorikförlaget.
- Bruhn, T. (2019). Rhetorical ambiguity and political leadership : Ethos and negotiation in Fredrik Reinfeldt’s 2005 ‘Welcome to the New Moderates’ speech. Res Rhetorica, 6, 19-32. Polish Rhetoric Society.
- Källström, L. (2019). Midsommar i sagolandet : Bildretorik och rörelse. Rhetorica Scandinavica. Retorikförlaget.
- Källström, L. (2018). Pippi och utopin : En omslagsbild i den västtyska studentrevoltens kölvatten. Barnboken. Tidskrift för barnlitteraturforskning, 41. Svenska Barnboksinstitutet.
- Gelang, M. & Petermann, W. (2017). Actio som förkroppsligad attityd : En burkesk och multimodal metod för analys av ickeverbal kommunikation. Rhetorica Scandinavica, 7-26. Retorikförlaget.
- Show all articles (totally 23)
Book chapters (5 of 20)
- Bruhn, T. (2020). "Där träna sluta där finns he en gräns" : Föreställningar om skogen i norrländsk populärmusik 2008-2018. In Bruhn, T. (Ed.) Studia Rhetorica Lundensia, Berättelser, retorik och medier : Texter till minne av Sofi Qvarnström (pp. 153-173), 5. Studia Rhetorica Lundensia - Lunds universitet.
- Bruhn, T. (2020). Flertydiga förnyelser : Om retorisk flertydighet i politiskt ledarskap. In Möller, P. (Eds.) Vetenskapssocieteten i Lund: Årsbok, Vetenskapssocieteten i Lund : Årsbok 2020 (pp. 5-21), 21. Vetenskapssocieteten i Lund.
- Sigrell, A. (2020). Fallasier som konstruktiva språkval : en perspektivistisk syn på möjliga argument. In Bruhn, T. (Ed.) Studia Rhetorica Lundensia, Berättelser, retorik och medier : Texter till minne av Sofi Qvarnström (pp. 119-135), 5. Lund University.
- Sigrell, A. (2020). Rhetorica rediviva : Den återuppståndna retoriken. In Rahm, H., Dunér, D., Hidal, S. & Jonsson, B. (Eds.) Skrifter utgivna av Vetenskapssocieteten i Lund, I Pallas Athenas huvud : Hundra år av humaniora (pp. 221-230), 98. Vetenskapssocieteten i Lund.
- Qvarnström, S. (2017). "Som om bygden helt oförmodadt flyttats in i skogen" : Föreställningar om skogen i svensk litteratur kring sekelskiftet nittonhundra. In Möller-Sibelius, A. & Rudels, F. (Eds.) Modernitetens uttryck och avtryck : Litteraturvetenskapliga studier tillägnade professor Claes Ahlund (pp. 10-20). Föreningen Granskaren.
- Show all book chapters (totally 20)
Prefaces (2 of 2)
- Sigrell, A. & Qvarnström, S. (2015). Förord. Studia Rhetorica Lundensia, Retorik och lärande : Kunskap - Bildning - Ansvar, 1, 9-16. Lund University.
- Qvarnström, S. (2014). Elsa och kärleken. [Host publication title missing], 251-256. Lo Söllgård förlag.
Encyclopaedia entries (1 of 1)
Conference contributions (5 of 54)
- Bruhn, T. (2020). Experience and the learning public.
- Eriksson, A. (2020). Writing and teaching a contemporary progymnasmata textbook. In Chiron, P. & Sans, B. (Eds.) Etudes de Littérature Ancienne, Les Progymnasmata en pratique, de l'Antiquité à nos jours : =practicing the Progymnasmata, from ancient times to present days (pp. 341-355), 27. Editions Rue d'Ulm.
- Källström, L. (2020). In My Flowering Garden : Nordic picture books in the era of student occupation 1968.
- Källström, L. (2020). Pippi as Bullfighter : Illustrations as Medialized Spectacles.
- Sigrell, A. (2020). Att tala är silver att tiga är guld : Om lyssnandet som central kompetens.
- Show all conference contributions (totally 54)
Reports (1 of 1)
Translations (1 of 1)
Reviews (5 of 9)
- Källström, L. (2020). Recension: Corina Löwe & Åsa Nilsson Skåve (red.), Didaktiska perspektiv på hållbarhetsteman i barn- och ungdomslitteratur. Barnboken: Journal of Children's Literature Research, 43. Svenska Barnboksinstitutet.
- Hietanen, M. (2019). Book reviews. Niilo Lahti (2017). The maneuvering Paul: A pragma-dialectical analysis of Paul’s argumentation in First Corinthians 4:18–7:40. Dissertation Joensuu/Kuopio: University of Eastern Finland. Journal of Argumentation in Context, 8, 383-383. John Benjamins Publishing Company.
- Qvarnström, S. (2017). Recension av Peter Forsgrens Norrland som koloni och utopi. Olof Högbergs Den stora vreden, Ludvig Nordströms Petter Svensks historia och berättelsen om Sverige. Tidskrift för litteraturvetenskap, 47, 72-76. Föreningen för utgivande av Tidskrift för litteraturvetenskap.
- Qvarnström, S. (2015). Recension av doktorsavhandling. Samlaren: tidskrift för svensk litteraturvetenskaplig forskning, 135, 258-265. Svenska litteratursällskapet.
- Qvarnström, S. (2015). Recension av doktorsavhandling. Samlaren: tidskrift för svensk litteraturvetenskaplig forskning, 135, 311-317. Svenska litteratursällskapet.
- Show all reviews (totally 9)
Articles in specialist publications and popular press (5 of 8)
- Sigrell, A. (2017). Ingenting finns. Retorikmagasinet. Retorikförlaget.
- Sigrell, A. (2015). Att läsa för att skriva. Retorikmagasinet, 35-37. Retorikförlaget.
- Sigrell, A. & Sigrell, B. (2014). Metonymier i psykoterapi och retorik. Psykoterapi, 38-44.
- Eriksson, A. (2012). Säg det listigt - med en fabel. Retorikmagasinet, 50, 9-14. Retorikförlaget.
- Sigrell, A. (2008). Retoriken är vägen till framtiden. Svenskläraren, 20-22. Svensklärarföreningen.
- Show all articles in specialist publications and popular press (totally 8)
Newspaper articles (5 of 5)
- Dutceac Segesten, A., Olsson, E. J., Bossetta, M., Bruhn, T., Bäck, H., Gustafsson, N., Holmberg, N., Klintman, M., Ledendal, J., Morreau, M. & Topp, E. A. (2021). Risken för ökad polarisering måste tas på allvar. Göteborgs-Posten. Tidningsaktiebolaget Stampen.
- Hietanen, M. (2021). Distansundervisning – nödläge med guldkant. Svenska Dagbladet, 24-24. Svenska Dagbladet.
- Sigrell, A. (2017). Blir själva offer för blind auktoritetstro. Dagens nyheter (DN debatt).
- Sigrell, A. (2017). Peter Springare bidrar till ökad polarisering. SVT Nyheter.
- Sigrell, A. (2014). Det är skillnad på om vi talar om kunder eller patienter i vården. Sydsvenskan. Sydsvenska Dagbladet.
Miscellaneous (5 of 7)
- Bruhn, T. (2019). När flertydiga uttryck tar hänsyn till olika uppfattningar. Föreningen för svensk medie- och kommunikationsforskning (FSMK).
- Sigrell, A. (2016). Att läsa för att skriva – elevdriven imitatio [Recension]. Skolverket.
- Sigrell, A. (2016). Berättelser om en röd stuga [Recension]. Skolverket.
- Sigrell, A. (2016). Innehållsorienterad undervisning styr valet av litteratur [Recension]. Skolverket.
- Sigrell, A. (2016). Konferensvolymen från SMDI-konferensen på Södertörn ute [Recension]. Skolverket.
- Show all miscellaneous (totally 7)