Celebritetsskapande från Strindberg till Asllani

Publicerad den 10 februari 2017

Ny bok från Mediehistoriskt arkiv

Damerna gå i Jenny Lind-lockar,
herrarne röka Jenny Lind-sigarrer

På 1840-talet anklagades medieföretag och entreprenörer för att ligga bakom hysterin kring den svenska sångerskan. Och publiken uppmanades att sansa sig. Präglar kändisarna våra liv och institutioner mer idag än tidigare i historien?Lever vi i den accelererande medialiseringens tidevarv? Den här boken granskar hur celebriteter från olika verksamhetsfält och tider har skapats och förståtts: från sångfågeln Lind och litteraturgiganten August Strindberg till underhållningsproffset Måns Zelmerlöw och fotbollsstjärnan Kosovare Asllani. Etnologer, historiker, litteraturvetare och medieforskare av olika slag ringar in och diskuterar de komplicerade och långt ifrån entydiga relationerna mellan medier och kändisskap. Redaktörer: Torbjörn Forslid, Patrik Lundell, Anders Ohlsson & Tobias Olsson Medverkande författare: Andreas Nyblom, Magnus Andersson, Sofia Johansson, Mia-Marie Hammarlin, Lars-Eric Jönsson, Erik Edoff, Michael Rübsamen, John S. Hellström, Peter Dahlén, Magnus Rodell, Anna Edin, Jonas Harvard Utgivare: Mediehistoria, Lunds universitet Serie: Mediehistoriskt arkiv, nr 35 Recensionsdatum: 15 februari 2017 <link institutionen kalendarium>Seminarium: 15 februari i Fakultetsklubben Boken kan också laddas ned gratis på <link http: mediehistorisktarkiv.se>Mediehistoriskt Arkiv. Fysiskt recensionsexemplar rekvireras från <link>redaktionssekreteraren