– Reklamen förekommer ofta i ett sammanhang där det är svårt att skilja på det redaktionella och det kommersiella innehållet. Det säger Helena Sandberg, docent på Institutionen för kommunikation och medier på Lunds universitet.
Hon leder en forskargrupp som ur olika aspekter undersöker sambandet barn, unga, reklam och Internet.
Helena Sandberg hoppas att forskargruppens resultat kommer att leda till nya rekommendationer för utformningen av internetreklamen till barn och unga.
Framtiden?
– Den är svår att sia om. Kanske blir det så att de som har råd att köpa sig fri från reklam gör det i större utsträckning för att slippa konflikter i familjen. Jag tror att barn som växer upp i en genomkommersialiserad miljö lätt tror att lyckan är att konsumera, säger Helena Sandberg.
Läs hela artikeln i <link http: hd.se konsument barn-mer-mottagiga-for-reklam>Helsingborgs Dagblad
DOLD REKLAM BLIR ALLT VANLIGARE
Publicerad den 1 december 2014

... inte minst på nätet som kan utnyttja många tekniker. Barn har extra svårt att värja sig mot den här typen av reklam, säger forskare.
2024-11-12
Helena Sandberg ceremoniellt installerad som professor vid Lunds universitet
2024-09-12
New book on critical animal studies takes course out of the classroom
2024-07-18
Överdrivna varningar till ungdomar om sociala medier riskerar att ignoreras
2024-06-18
The tiny Turkish island community built on differences, diversity and unity
2024-06-10
Ny bok utforskar tveksamma inställningar till vaccin i Norden