DOLD REKLAM BLIR ALLT VANLIGARE

Publicerad den 1 december 2014
Helena Sandberg
Helena Sandberg

... inte minst på nätet som kan utnyttja många tekniker. Barn har extra svårt att värja sig mot den här typen av reklam, säger forskare.

– Reklamen förekommer ofta i ett sammanhang där det är svårt att skilja på det redaktionella och det kommersiella innehållet. Det säger Helena Sandberg, docent på Institutionen för kommunikation och medier på Lunds universitet.

Hon leder en forskargrupp som ur olika aspekter undersöker sambandet barn, unga, reklam och Internet.

Helena Sandberg hoppas att forskargruppens resultat kommer att leda till nya rekommendationer för utformningen av internetreklamen till barn och unga.

Framtiden?

– Den är svår att sia om. Kanske blir det så att de som har råd att köpa sig fri från reklam gör det i större utsträckning för att slippa konflikter i familjen. Jag tror att barn som växer upp i en genomkommersialiserad miljö lätt tror att lyckan är att konsumera, säger Helena Sandberg.

Läs hela artikeln i <link http: hd.se konsument barn-mer-mottagiga-for-reklam>Helsingborgs Dagblad