Journalistutbildningen vid Lunds universitet flyttar till Malmö

Publicerad den 15 december 2021
Interior from Media evolution

Under våren 2022 flyttar Journalistutbildningen vid Lunds universitet till nya lokaler i Media Evolution City i Malmö. Flytten är en del av en stor satsning på ämnet och skapar nya förutsättningar för utbildningen att fortsätta utvecklas.

Sedan 2016 har Journalistutbildningens redaktion varit placerad i tillfälliga lokaler i Kvarteret Paradis i centrala Lund.  I början av 2022 går flyttlasset till Media Evolution City i Malmö där undervisningen kommer att ske i en temporär redaktion under tiden som planen är att nya lokaler byggs upp. Placeringen på Dockan i Malmö innebär att Journalistutbildningen hamnar i ett centralt läge i ett kvarter där flera dominerande medieaktörer redan finns på plats.
– Vi är jättenöjda med den här lösningen. Vi har länge planerat för att utveckla nya utbildningskoncept och upprätta en forskningsmiljö i journalistik. Placeringen på Media Evolution City innebär nya möjligheter för att göra detta, säger Ulrika Holgersson, prefekt vid Institutionen för kommunikation och medier (KOM) där Journalistutbildningen ingår.

Planen är att renovera en yta som motsvarar cirka 250 kvadratmeter efter utbildningens behov. Det innebär bland annat en större redaktion, mindre mötesrum och en förbättrad studie- och arbetsmiljö för journaliststudenterna.
– Det här skapar nya och bättre förutsättningar för oss att samverka och samarbeta med medieföretag och redaktioner i närområdet. Inom fem minuters gångväg finns en stor mängd aktörer som är intresserade av att arbeta med oss och våra studenter och vice versa, säger Andreas Mattsson, programansvarig lärare vid Journalistutbildningen.

Under de kommande åren kommer Lunds universitet att bygga ett nytt konstnärligt campus i kvarteret. Det innebär att studenter, lärare och forskare från Teaterhögskolan, Musikhögskolan och Konsthögskolan snart gör Journalistutbildningen sällskap i kvarteret.
– Vi ser väldigt positivt på detta. Det kommer märkas att vi är i kvarteret eftersom vi bedriver undervisning och verksamheter som är utåtriktade och intresserade av sin publik, säger Ulrika Holgersson.

Media Evolution City drivs av Media Evolution som Lunds universitet var med och grundade 2008. I dag består Media Evolution av cirka 350 medlemmar som består av myndigheter, lärosäten och företag. Verksamhetens syfte är att bidra till ökad innovation och produktivitet, samt att vara en plattform för möten och samarbeten mellan offentlig sektor, näringsliv och akademin. Verksamheten hjälper organisationer att navigera i en alltmer komplex och föränderlig värld genom att skapa förutsättningar för framtidsstudier och ökad omvärldsbevakning.
– Att Journalistutbildningen vid Lunds universitet flyttar hit gör att vi kan fördjupa vårt samarbete, och också börja umgås på daglig basis. Det betyder väldigt mycket för vår utveckling, inte minst för Media Evolution City, men också för de företag som tillsammans med oss arbetar för att förstå samtiden och framtiden, säger Magnus Thure Nilsson, vd Media Evolution.

FAKTA/Journalistutbildningen vid Lunds universitet
Är en del av Institutionen för kommunikation och medier (KOM) tillsammans med medie- och kommunikationsvetenskap, mediehistoria och retorik. Journalistutbildningen är ett kandidatprogram vars behörighetskrav är att studenten ska ha läst minst tre terminer vid universitet eller högskola i förväg. Av dessa tre ska två vara i samma ämne. Journalistutbildningen ger en kandidatexamen med journalistik som huvudområde. Läs mer om att studera journalistik här: www.journalistik.lu.se