Person

Universitetsadjunkt, lärare
- Retorik
- Institutionen för kommunikation och medier
Studierektor, studierektor för grundutbildningen
- Institutionen för kommunikation och medier
Kontaktinformation
E-post sara.santessonkom.luse
Telefon 046–222 87 48
Rum SOL:A135
Besöksadress
Helgonabacken 12, Lund
Postadress
Box 117, 221 00 Lund
Internpost hämtställe 20
Sara Santesson, studierektor för Journalistik, Mediehistoria och Retorik.
Jag är språkkonsult och fil. kand. i svenska och undervisar i retorik, textanalys och språkfärdighet. Jag arbetar med studenters skrivutveckling inom olika utbildningar och fakulteter. Andra intressen är retorikdidaktik – hur man bäst skapar grogrund för studenter som vill utvecklas som retoriker – och populärvetenskap, särskilt naturvetares förmåga att kommunicera sin forskning till allmänheten.
Forskning
Min profil i Lunds universitets forskningsportal
Böcker (1 st)
Redaktörskap (1 st)
Bokkapitel (1 st)
Konferensbidrag (24 st)
- Santesson, S. (2022). Retoriken och det livslånga lärandet.
- Pelger, S. & Santesson, S. (2018). Reflective writing in the curriculum : Opportunities and pedagogical challenges.
- Santesson, S., Hetherington, L., Josefsson, G., Lindstedt Cronberg, M., Nillasdotter, K., Smaragdi, M. & Wadsö-Lecaros, C. (2018). Studenters skrivande : Brister, förväntningar, ansvar. I Bergqvist Rydén, J. & Larsson, M. (Red.) Om samverkan, mångfald och mellanmänskliga möten : Proceedings från Lunds universitets pedagogiska utvecklingskonferens 2017 (pp. 121-127). Avdelningen för högskolepedagogisk utveckling, Lunds universitet.
- Santesson, S., Josefsson, G., Lindstedt Cronberg, M., Nillasdotter, K., Smaragdi, M. & Wadsö-Lecaros, C. (2017). Studenters skrivande - brister, förväntningar, ansvar.
- Bergqvist Rydén, J., Mårtensson, K. & Santesson, S. (2016). Att formulera skriftliga betygskriterier: Bedömarkompetens och praxis på pränt.
- Pelger, S. & Santesson, S. (2016). En MOOC om akademiskt skrivande - studentstöd och lärarresurs. 9:e Pedagogiska inspirationskonferensen, Proceedings 2016, 1-3.
- Santesson, S. & Sigrell, A. (2016). Imitatio som pedagogisk princip. I Maurits, A. & Mårtensson, K. (Red.) Högskolepedagogik i humanistisk och teologisk utbildning : Proceedings från Humanistiska och Teologiska fakulteternas pedagogiska inspirationskonferens 2014 (pp. 13-23). Humanistiska och teologiska fakulteterna, Lunds universitet.
- Bergqvist, J., Mårtensson, K. & Santesson, S. (2015). Att införa skriftliga betygskriterier : en pedagogisk satsning vid Humanistiska och teologiska fakulteterna vid Lunds universitet.
- Pelger, S. & Santesson, S. (2015). Möjligheter och utmaningar med ämnesintegrerad kommunikationsträning. [Host publication title missing]. Lund University.
- Pelger, S. & Santesson, S. (2014). Kommunikationsträning i civilingenjörsprogrammen. 8:e pedagogiska inspirationskonfeensen. Lunds Universitet, Lunds Tekniska Högskola, Genombrottet.
- Pelger, S. & Santesson, S. (2014). Kommunikationsträning med progression. [Publication information missing].
- Santesson, S. (2014). Bättre docentföreläsningar med Imitatio. [Publication information missing].
- Santesson, S. (2014). Kan vi - och bör vi - betygsätta retorisk färdighet?. [Publication information missing].
- Pelger, S. & Santesson, S. (2013). Naturvetarstudenter tränar sin kommunikativa kompetens.
- Pelger, S. & Santesson, S. (2013). Science communication that facilitates subject understanding.
- Pelger, S. & Santesson, S. (2013). The rhetorical task of popularizing science. Book of Abstracts. Department of Aeronautics, Imperial College, London, U.K..
- Santesson, S. (2013). Vad kan man när man kan skriva? Om metareflektioner som vägledning för lärare och studenter. I Lindberg-Sand, Å. (Red.) Utvecklingskonferens 13 Proceedings : Att skriva för att leva, lära och lyckas (pp. 13-17). Lund University.
- Pelger, S. & Santesson, S. (2012). Communication training that facilitates subject understanding. 7:e Pedagogiska Inspirationskonferensen 2012, 7:e Pedagogiska Inspirationskonferensen 2012, 7. Lund University.
- Pelger, S. & Santesson, S. (2012). Skrivträning som fördjupar lärandet.
- Pelger, S. & Santesson, S. (2011). Populärvetenskaplig skrivträning för ökad förståelse. [Host publication title missing]. Lund University.
- Pelger, S., Santesson, S. & Josefsson, G. (2010). Populärvetenskapligt skrivande som didaktiskt redskap.
- Pelger, S., Santesson, S. & Josefsson, G. (2010). Populärvetenskapligt skrivande som didaktiskt redskap.
- Pelger, S., Josefsson, G. & Santesson, S. (2009). Hur lär sig naturvetare kommunicera med icke-experter?. I Sonesson, A. & Amnér, G. (Red.) Proceedings Utvecklingskonferens Lunds universitet 2009 (pp. 37-40). Lednings- och kompetensutveckling/CED.
- Santesson, S. & Thurén, C. (2009). Fler och bättre färdigheter. Exemplet praktisk retorik. I Sonesson, A. & Amnér, G. (Red.) Proceedings Utvecklingskonferens Lunds universitet 2009 (pp. 32-36). Lednings- och kompetensutveckling/CED.
Rapporter (4 st)
- Pelger, S. & Santesson, S. (2017). Kompetensportfölj för dokumentation, reflektion och progression. Naturvetenskapliga fakulteten, Lunds universitet.
- Pelger, S. & Santesson, S. (2015). Kommunikation i naturvetenskaplig utbildning. Lund University.
- Pelger, S. & Santesson, S. (2015). Så utvecklas teknologers kommunikativa kompetens – LTH-lärares erfarenheter av kommunikationsundervisning. Rapportserie från Engineering Education & Genombrottet. Lunds Tekniska Högskola.
- Pelger, S., Santesson, S. & Josefsson, G. (2009). Naturvetare skriver populärvetenskap. Lärande Lund, rapport. Lärande Lund.
Recensioner (1 st)
Artiklar i facktidskrifter och populärpress (1 st)
Tidningsartiklar (1 st)
Undervisning

Universitetsadjunkt, lärare
- Retorik
- Institutionen för kommunikation och medier
Studierektor, studierektor för grundutbildningen
- Institutionen för kommunikation och medier
Kontaktinformation
E-post sara.santessonkom.luse
Telefon 046–222 87 48
Rum SOL:A135
Besöksadress
Helgonabacken 12, Lund
Postadress
Box 117, 221 00 Lund
Internpost hämtställe 20