KOM:s retorikstudenter ordnade Rhetoric slam

Av Joanna Doona - Publicerad den 9 januari 2020

Retoriktävlingen Rhetoric slam ordnades på Blekingska nationen 27 november. Kvällen bjöd på knivskarpa argument, intressanta pläderingar och några av lärarna i ämnet agerade domare.

Så går ett retorikslam till

Rhetoric slam går ut på att framföra kortare tal inför en publik och jury. Talen bedöms utifrån innehåll, disposition, språkbruk och framförande. Juryn lyssnade även efter hur de olika övertygelsemedlen användes - de för retorik- och MKV-studenter välkända etos, logos och patos. De tävlande bestod av studenter. Även om inga specifika erfarenheter krävs efterfrågades personer med "stort intresse för talets konst". Tanken är att tävlingen först och främst ska vara underhållande, men på köpet kommer även träning för talarna, spridning av talet som konst, och ett tillfälle att få feedback från den kunniga juryn. Denna gång bestod den av representanter från retorikämnet vid KOM samt från Blekingska nationen.

"Skapa, utveckla och förmedla"

Vi passade på att intervjua två av deltagarna, tillika studenter vid KOM. Frida, 26, lockades till tävlingen eftersom hon gillar tal i allmänhet - "det är festens och bröllopets absoluta höjdpunkt!" Tävlingen innebär fokus på både argumentation och framförande, säger hon, "att tala inför publik och hoppa utanför sin komfort-zon är ju dessutom onekligen gynnsamt för självförtroendet och den personliga utvecklingen", säger hon. Oskar är 25 år och vann tävlingen. Han börjar med att poängtera hur mycket han lärt sig på grundkursen i retorik: "Språk både berör och förstör men vem som helst kan lära sig detta, och retorik är vägen dit." Han jämför framträdanden av olika slag och påpekar att oavsett forum är tal en "chans för bildning". Han tycker att det är viktigt att folk förstår att det inte handlar om att vinna, utan "att skapa, utveckla och förmedla". Han uppskattade att han fick chansen att "ta det jag lärt mig på universitetet och sätta det i ett verkligt sammanhang". Han fortsätter, "Tävlingen tvingar en att sätta sig ned, skriva och tänka. Formulera något som du själv vill förmedla". Oskar uppmanar: "Vi sitter alla på den möjligheten! Få ner era tankar!"

"Att trotsa den extrema nervositeten"

Frida säger att tävlingen var nåt av det roligaste hon gjort på länge. "Som både arrangör och tävlande talare var det helt fantastiskt att se hur hela lokalen fylldes av en taggad och engagerad publik. Som talare var det väldigt givande: att trotsa den extrema nervositeten, att tala inför en större publik med en mikrofon i handen för första gången och att få bra feedback från juryn, som jag definitivt kommer ta med mig till framtida tal och framföranden." Oskar är lika nöjd som Frida. Han poängterar hur lärorikt det var och fortsätter, "När kvällen väl kommer blir man inspirerad av andra." Han poängterar värdet av att ha fått träna på att vara flexibel: "Min text kanske inte var så välformulerad men det kan snabbt ändras när man står uppe på scen. Det händer ofta i såna här sammanhang att man improviserar." För tävlingen är en möjlighet, menar Oskar, "att framföra ett tal är ett sätt för mig att få det jag skrivit förmedlat på 'mitt unika sätt', något jag tycker är utmanande men givande! Det gäller liksom att hitta det sättet."

Värdet av retorikstudier

Oskar tycker att retorik borde vara ett grundläggande ämne i skolan. Han fortsätter, "I Lund har vi otroligt kunniga lärare inom retorikämnet. Jag hoppas verkligen att Rhetoric Slams sanna syfte upptäcks av fler. Främst av alla som inte läser retorik." Han säger till sist, "grundkursen är den bästa kursen du kan välja när du är ny i universitetsvärlden". Frida tycker också att fler behöver upptäcka retoriken. Hon säger att hon uppfattar det som att retorik är lite okänt för många. Men, säger hon, "om man pratar om 'kommunikation som används för att övertyga' verkar fler få upp ögonen."