Ny doktor i retorik

Publicerad den 23 september 2020

Lisa Källström disputerar på en avhandling om bilder av Pippi Långstrump

KOM har en ny doktor i retorik. Institutionen gratulerar retorikämnet till en ny doktor i ämnet efter att en enhällig beygsnämnd godkänt Lisa Källströms avhandling Pippi mellan världar: En bildretorisk studie.

I avhandlingen visar Källström hur bokillustrationer och pärmbilder framhäver det lekfullt normbrytande hos Pippi Långstrump-gestalten. Samtidigt som Pippi vid överflyttningen mellan länder tuktats för att passa den tyska barnboksmarknadens mer borgerligt sedesamma publik.

Med sin särskilda fokus på lyssnarens/betraktarens egen medskapande roll när hon kreativt orienterar sig i sin omvärld för Källström in en kommunikationsteori om det kreativa och fartfyllda mötet mellan blick och bild i retoriken genom en uppmaning att vända på perspektiven och skifta blickfokus.

KOM gratulerar!